Als ondernemer levert u goederen of diensten aan derden. De levering vindt plaats in het kader van een overeenkomst waarbij u zich enerzijds verplicht om goederen of diensten te leveren en de andere partij zich verplicht om hiervoor te betalen. In een overeenkomst wilt u waarschijnlijk nog veel meer zaken regelen dan alleen de verplichting tot levering en betaling. Hoe zit het met garantie, levertijden, opslag van goederen, verzekering tijdens de aflevering, annuleringskosten, etcetera? Veel bedrijven kiezen ervoor om dergelijke afspraken vast te leggen in hun algemene voorwaarden. Het voordeel hiervan is dat niet iedere keer dat een overeenkomst afgesloten wordt uitgebreid onderhandeld moet worden over alle details van de overeenkomst.
Algemene voorwaarden moeten ter hand gesteld worden uiterlijk op het moment dat de overeenkomst gesloten wordt. Ook moet aangetoond kunnen worden dat de algemene voorwaarden overhandigd zijn. Daarom drukken veel bedrijven de algemene voorwaarden af op de achterzijde van een opdrachtbevestiging. In de rechtspraak lijkt er de laatste tijd een verschuiving te zijn op grond waarvan het is toegestaan om in een overeenkomst te verwijzen naar algemene voorwaarden die op de website van de ondernemer zijn geplaatst wanneer de andere partij zelf ook een ondernemer is.
Soms kan er discussie ontstaan over de vraag welke algemene voorwaarden van toepassing zijn. Stel dat een opdrachtgever op zijn briefpapier schrijft dat op alle opdrachten die hij verstrekt zijn algemene voorwaarden van toepassing zijn. Zijn uw algemene voorwaarden dan wel van toepassing als u op uw opdrachtbevestiging uw eigen algemene voorwaarden heeft geprint en aangeeft dat op alle opdrachten die u aanneemt uw algemene voorwaarden van toepassing zijn? Dit soort situaties kunnen tot discussie leiden. De rechtbank gaat er in beginsel van uit dat de algemene voorwaarden waar het eerst naar verwezen is van toepassing zijn, tenzij deze later expliciet van de hand gewezen zijn.
De algemene voorwaarden zijn voor ieder bedrijf anders. Steeds opnieuw dienen de algemene voorwaarden specifiek afgestemd te worden op de invulling van de bedrijfsvoering van uw onderneming. Wij kunnen u bijstaan bij het opstellen van algemene voorwaarden.
Mogelijk heeft u een vraag of wenst u een kosteloos adviesgesprek, neem dan gerust contact met ons op.